10 kroków do wymarzonej pracy w filmowych efektach specjalnych

Przerwa w filmowych efektach specjalnych jest trudna, ale nie tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Poniższych dziesięć rzeczy pomoże Ci osiągnąć wymarzoną pracę.

1) Zrozum branżę

Jeśli chcesz pracować nad efektami specjalnymi, ważne jest, aby nie tylko znać różnicę między jeleniem (scenicznym) a reżyserem, ale także wiedzieć, jak są podzielone same efekty specjalne. Dawno minęły czasy, kiedy Ray Harryhausen (Jason i Argonauci) zamykał się w szopie z niewielkim zespołem ludzi i sam wykonywał wszystkie efekty specjalne. Teraz wszystko jest rozproszone w różnych zespołach i działach. Tak więc, jeśli interesuje Cię rzeźbienie planów zdjęciowych i dużych potworów, chcesz pracować jako rzeźbiarz filmowy; jeśli wolisz mniejsze, bardziej techniczne projekty, lepiej wybierz jednostkę modelową.

2) Bądź realistą

Praca w branży kreatywnej, a zwłaszcza w branży filmowej, nie jest łatwa. Często będziesz musiał stawić czoła trudnym projektom i wymagającym terminom, a dziesiątki różnych osób czekają na ukończenie, aby mogli wykonać swoje własne zadania. Będziesz musiał znaleźć równowagę między dozwolonym czasem a jakością tego, co produkujesz; nie możesz być zbyt cenny w swojej pracy. Co więcej, musisz się wypromować – wszyscy artyści zajmujący się efektami specjalnymi są niezależnymi pracodawcami i musisz szukać tam miejsc pracy.

3) Studium art

Niezależnie od tego, czy jesteś samoukiem, czy studiowałeś na Art College, ważne jest, abyś interesował się sztuką, aby pracować nad efektami specjalnymi. Jeśli ktoś prosi cię o wyrzeźbienie rzymskiego statutu naturalnej wielkości lub egipskiego sarkofagu, nieocenione jest posiadanie punktu odniesienia w swoim umyśle. Ale co ważniejsze, sprawi, że praca będzie przyjemniejsza. W weekend możesz przeglądać książkę z grafikami, a w poniedziałek rano zostaniesz poproszony o odtworzenie jednego z podziwianych przez Ciebie dzieł.

4) Rysunek

W branży filmowej wszelkie rysunki techniczne wykonują kreślarze z Działu Artystycznego. Czy to tylko wyściółka, aby osiągnąć magiczne „10” kroków? Nie. Jeśli chcesz stworzyć dowolny obiekt 3D, szczególnie ludzką postać, musisz nauczyć się rysować i dalej ćwiczyć. Rzeźbiarze regularnie porównują rzeźbienie do rysowania przedmiotów w glinie pod różnymi kątami. Kluczem do dobrej rzeźby, podobnie jak rysunku, jest zdefiniowanie linii i cieni.

5) Praktyka

Jest to oczywiste, ale jest też niezwykle ważne. Jeśli w wolnym czasie ćwiczysz tworzenie i rzeźbienie rzeczy, osiągniesz postęp. Bardzo cenne jest również odtworzenie doświadczenia z pracy w filmie – więc ogranicz się do zdjęć referencyjnych (a nie modelu życiowego) i wyznacz sobie ambitny termin na wykonanie pracy. Nieco trudniejsze, ale równie wartościowe, jest wypróbowanie różnych mediów. Możesz być ekspertem w dziedzinie konstrukcji stalowych i spawania, ale jeśli nie dołączysz do zespołu inżynierów efektów specjalnych lub metalowców, te umiejętności są bezużyteczne. Materiałami wybieranymi w foliach są zwykle niskiej jakości glina garncarska i polistyren.

6) Przystępny

Prawie wszyscy w branży filmowej pracują na własny rachunek, więc rozumieją, że jedynym sposobem na znalezienie pracy jest wypromowanie się. Nie oznacza to, że powinieneś chodzić do domu potencjalnego pracodawcy lub tworzyć zwariowane kampanie marketingowe; oznacza to, że większość ludzi w branży jest przystępna. Jeśli jesteś zimny, zadzwoń do odpowiedniego kierownika działu (HOD) i wykaż się zaangażowaniem i chęcią poznania, często zgadzają się na spotkanie z Tobą przez 5–10 minut, aby przejrzeć Twoje portfolio.

7) Trwałość

Kiedy w końcu spotkasz mężczyznę lub kobietę, których masz nadzieję zostać swoim przyszłym szefem, nie poprzestawaj na tym. Przyjmą Twoje dane, ale może minąć 18 miesięcy, zanim będą mieli odpowiedni projekt i zadzwonią. Musisz upewnić się, że spotkasz jak najwięcej przyszłych pracodawców, a jeśli poczujesz się wystarczająco odważny, zatrzymaj się i porozmawiaj z innymi osobami w dziale. Spróbuj zostawić wizytówkę lub lepiej kopie swoich ulubionych 1 lub 2 prac z danymi kontaktowymi (i najlepiej, jeśli posiadasz adres swojego portfolio online). Następnie co 6 miesięcy daj im szybkie połączenie telefoniczne – nawet jeśli nie mogą zaoferować Ci pracy, to niesamowite, ile informacji uzyskasz na temat różnych możliwości.

8) Portfolio

Istotny. Jednym słowem. Kluczowe zasady dobrego portfela są proste:

> Różnorodność – pokaż różne rodzaje pracy, którą wykonałeś – możesz być dumny z serii 18 opracowanych przez siebie ustaw, ale nie pokazuj ich wszystkich. Możesz również nie myśleć, że 30-stopowy polistyrenowy zasyp śnieżny pokazuje, że jesteś finezją jako rzeźbiarz, ale pokazuje twoją wszechstronność, więc włóż to.

ty – to powinno być oczywiste, ale tak nie jest. Tylko jedna rzecz zyskuje większą kopię zapasową HOD niż oglądanie dużego kawałka pracy z kimś, kto twierdzi, że stworzył go samodzielnie, a jest to oglądanie, jak ktoś inny zgłasza prawa do fragmentu ich własnej pracy. Wierz mi, to się zdarza. Więc bądź szczery. Jeśli zrobiłeś lewą stopę olbrzyma, powiedz to i nie bądź co do tego dwuznaczny.

> Zwięzłe – mądrze wykorzystaj swoją szansę. 10-12 zdjęć zdecydowanie wystarczy, aby pokazać zakres Twojej pracy i umiejętności.

> Best Foot Forward – większość ludzi podejmie decyzję o Twojej pracy w ciągu 2-3 przykładów, więc najlepiej umieść swoją pracę na samym początku.

> Prezentacja – postaraj się, aby skrawki papieru nie wypadły z Twojego zjedzonego przez mole portfolio. Zainwestuj w łatwe do przenoszenia portfolio A4 i użyj plastikowych segregatorów. Jeśli masz umiejętności obsługi programu Photoshop, aby poprawić prezentację swojej pracy, skorzystaj z nich. Nie czuj potrzeby brać przykładu ze swojej rzeźby – będziesz pokazywał swoją pracę profesjonalistom, którzy są bardzo przyzwyczajeni do oceniania pracy za pomocą fotografii.

> Informacja – być może wyprodukowałeś pełnowymiarową replikę Dawida Michała Anioła, ale jeśli zajęło ci to trzy lata, nie jest to dobre dla przemysłu filmowego. Upewnij się, że zanotowałeś skalę każdego przykładu swojej pracy, jakiego materiału użyłeś i ile czasu to zajęło. Te proste informacje są ważne dla HOD i zostaną docenione.

> Portfolio online – jeśli możesz, przygotuj portfolio online i upewnij się, że wszelkie dane kontaktowe zawierają adres. W idealnym przypadku spróbuj uzyskać adres e-mail HOD, aby wysłać im link. Za każdym razem, gdy aktualizujesz zawartość portfolio, jest to dobry pretekst, aby skontaktować się z HOD z innym linkiem do swojej pracy.

9) Sieć

Networking może czasami wydawać się trochę niewygodny i zawstydzający, ale ważne jest, aby dowiedzieć się, jakie są tam prace. Po przepracowaniu jednej lub dwóch pracy otrzymasz numery telefonów kilku współpracowników – koniecznie zadzwoń do nich. Ostrzegamy jednak, że jeśli najpierw usłyszysz o nowym filmie o Jamesie Bondzie, a potem powiesz wszystkim, znajdziesz się w kolejce, by pokazać swoje portfolio. Nie oznacza to, że nie powinieneś udostępniać informacji, które możesz mieć o nadchodzących pracach, oznacza to, że powinieneś pamiętać, że wszyscy próbują znaleźć zatrudnienie. Dobrym pomysłem jest również obserwowanie witryn z wiadomościami filmowymi.

10) Oglądanie filmów

Świetny dodatek na te czasy, kiedy nie jesteś w pracy – możesz oglądać filmy i twierdzić, że to badania. Oczywiście, oglądanie własnej pracy na dużym ekranie to wspaniałe uczucie, ale też ekscytujące jest oglądanie prac i imion osób, które znasz. Po pierwszej lub dwóch pracach bardzo szybko poczujesz się częścią branży i zaczniesz rozpoznawać nazwiska i twarze. Ponadto w przypadku tych prac, które przegapiłeś, możesz iść i narzekać na to, jak zrobiłbyś to lepiej!

Praca w branży filmowej nie jest dla każdego; ale jeśli chcesz i rozwijasz swoje umiejętności i wiedzę, prawdopodobnie będziesz miał okazję pokazać, co potrafisz. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.